www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er lør nov 18, 2017 11:30 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvad kræves af et kamera til svampefotos?
Bruger

Geografisk sted: Århus
Når jeg holder foredrag bliver jeg ofte spurgt om hvilket udstyr jeg bruger.
Det betyder nok i virkeligheden "Hvad skal jeg købe for at tage gode billeder?"

Til et digitalkamera til svampefotografering er der nogle simple krav:
• du skal kunne indstille kameraets blænde
• du skal kunne lave en manuel afstandsindstilling
• kameraet bør kunne gå ret tæt på (makro)
• kameraet bør kunne lave 5-8 megapixel store billeder
• kameraet bør have et stort kameradisplay der kan vippes
• der skal være et stativgevind (det er der næsten altid)

Blænde
Det er vigtigt at kunne indstille blænden for at få en fornuftig dybdeskarphed. Jo mere du blænder ned (dvs. jo højere blændetal du bruger) jo bedre bliver dybdeskarpheden i dit billede. De fleste lidt bedre kameraer har muligheden for at fotografere med "blændeforvalg", d.v.s at man stiller blænden og kameraet sørger så for at finde en passende eksponeringstid.

Afstandsindstilling
Autofokus vil fungere i de fleste tilfælde, men hvis svampene fx danner forgrund og skoven baggrund går det ofte galt og du har brug for en manuel indstilling.

Makrofokus
De bedste små digitalkameraer kan gå så tæt på som 2-3 cm, mene andre stopper ved 30-40 cm. Det er vigtigt at finde et der kan gå tæt på. De laver ikke alle ligegode billeder -- der kan fx være en der forvrængning af billedets kanter, check evt. kameratests på en af websiderne nedenfor.

Megapixeler
Næsten alle moderne kameraer kan tage 5-8 MP billeder, så dette er ikke et stort problem mere. Langt de fleste fotografer klarer sig fint med fx 5,5 MP -- det giver flotte A4 print og forsider til Svampe. 8 MP og derover resulterer i meget store billedfiler (over 2 Mb), og er upraktisk hvis man ikke skal lave kæmpe forstørrelser.

Display
Noget af det mest geniale ved digital svampefotografering er at man ikke længere er nødt til at ligge på maven på jorden for at indstille kameraet. Derfor er kameraer med indstilliligt display det bedste. Det kan enten være kameraer der er vridbare (Nikon CoolPix 995/4500/S3), eller kameraer med slå-ud display. Af denne grund er jeg ikke særlig begejstret over digitale spejreflekskameraer til svampefotografering, for de har indtil videre faste displays på kameraets bagside.

Stativ
Kameraet skal kunne sættes på stativ, og du skal huske at bruge et. Den aller mest almindelige fejl ved svampefotografier er at de bliver taget i frihånd. Det betyder at man må bruge en hurtig lukkertid (over 1/30 sekund) og derfor skal have en stor blændeåbning for at få lys nok. Dette resulterer i en ringe dybdeskarphed.

Et billigt ministativ der kan være i lommen kan holde de fleste små digitalkameraer en 10-20 cm over jorden. Det vil ofte være nok. Ellers prøv at få kameraet til at balancere på din ryksæk eller lignende. Mange digitalkameraer er så langsomme til at tage billederne at kameraet kan nå at falde til ro efter at du har trykket på udløseren. Ellers bruges selvudløseren til at forsinke fotograferingen med.

Ekstra tilbehør
• Et stativ.
• Et ordentligt hukommelseskort med masser af plads.
• Nogle ekstra batterier.
• Derudover er det bedste hjælpemiddel ved foto i naturen et stykke hvidt papir, der holdes foran/under svampene sådan at skyggerne lyses lidt op. Det kan gøre forskellen mellem det kedelige og det strålende fotografi.

Links
http://www.dpreview.com/ er en strålende website med tests og anmeldelser af kameraer.
Se også http://www.imaging-resource.com/ og de mange links på disse websteder.

Titel:
Bruger

I artiklen ovenfor nævner jeg Nikon Coolpix S3. Jeg mener Coolpix S4 http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=1088&catId=82 og skal vende tilbage med en lidt mere seriøs test af kameraet i forhold til svampefotografering i løbet af de nærmeste uger.

Titel:
Bruger

Jeg har nu haft lejlighed til at teste den nye Nikon Coolpix S4. Det er et ekstremt kompakt kamera med en 10 x zoom, god makro og Nikons berømte drejbare design (swivel design). Denne kombination af egenskaber gør kameraet meget interessant for makrofotografer.

Imidlertid mangler kameraet desværre alle manuelle indstillinger. Derfor er det umuligt at vælge at kameraet skal bruge den mindste blændeåbning for den største dybdeskarphed. Da man ved "normal" stativløs fotografering mest er interesseret i en hurtig lukkerhastighed, blænder kameraet automatisk op for at lade mest muligt lys komme ind. Først ved virkelig meget lys, begynder blænden at lukke sig -- og meget lys er ikke hverdagskost i skovbunden . . .

Problemet kunne have været løst hvis Nikon havde indkluderet en forindstilling til makro-stativ-fotografering. Der er masser af andre nyttige forindstillinger, til fx sport, modlys, indendørs fest, fyrværkeri o.s.v. Men ingen der kombinerer fuld nedblænding med makro. Selve makro forindstillingen er tydeligvis optimeret til foto af dyr og andre bevægelige objekter, og prioriterer derfor kort lukkertid over lille blænde.

Desværre er Nikon Coolpix S4 derfor ikke velegnet til svampefotografering på trods af det dejlige, fleksible design. Med mindre Nikon kan overbevises om at lave en svampe-makro-forindstilling (eller at en eller anden fiks programmør kan hacke Nikons software og tilføje den manglende funktion) må vi desværre kikke i retning af de dyrere "prosumer" kameraer (for tiden fx Nikon Coolpix 8800/8400 eller Canon PowerShot S3, 5000-6000 kr) med blændeforvalg indstilling og slå-ud-display.

Titel: Kameravalg
Bruger

Geografisk sted: Kolding
Du skriver at sepjlrefleks kameraer ikke er egnede pga den manglende mulighed for at vride skærmen ud og bruge den som søger. Det er snart passé, da Olympus har lavet digital spejlrefleks med "Live View" hvor man kan bruge LCD skærmen som søger. Da kameraerne envidere har video out er der jo ikke langt til tanken om at købe en DVD afspiller til bilen og så ta' den ene skærm med sig i marken når man skal ud og fotografere makro. 10" LCD burde da kunne tilfredsstille selv den mest kræsne svampe bob firkant, ikke? :o)

For at læse mere om kameraerne, læs med på dpreview:

http://www.dpreview.com/articles/olympuse410/
eller køb det nyeste eksemplar af magasinet digital foto hvor der også står lidt om sagerne.

Med venlig hilsen
Johnny

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Silkeborg
Hej... :)

Jeg vil nu holde på et digitalt spejlreflekskamera.... :)

Grunden hertil er objektiverne, som oftest er af langt bedre kvalitet end på øvrige kameraer. Et fotografi laves af lys og det er vanskeligt at få lys nok igennem et objektiv med en forholdsvis lille linse. -Især i en skovbund hvor der oftest er begrænset med lys!

Desuden kan der fåes deciderede macroobjektiver til spejlreflekskameraer og det vil selvfølgelig være nr 1 i mange situationer, men generelt kan mindre også gøre det.

En helt anden ting er muligheden for en god ekstern flash af Speedlite-typen, som kan lave en effektiv opblødning og på den måde få flere detaljer med, hvis man ønsker det.

Der findes en del kameraer som har mange valgmuligheder for eksponeringen, men alle spejlreflekskameraer har hvad der skal til.

Jeg er slet ikke i tvivl om at man sagtens kan tage glimrende billeder med et utal af kameraer, men chancen er og bliver størst med et spejlreflekskamera.

Mvh Mik :)

Titel:
Bruger

Det er simpelthen ikke rigtigt at spejlrefleks er at foretrække til macro af svampe. Nogle små digitale "søgerkameraer" laver klart bedre macrobilleder end man kan med et spejlrefleks med en macrolinse. Mit foretrukne macrokamera til feltbrug er stadig Nikon Coolpix 995 der laver et helt planskarpt foto af et objekt på cirka 8 mm i bredden. Med et spejlrefleks ville dette kræve et større bælgudtræk. Der er heller ikke specielle problemer med manglende lys, jeg har fx taget mange billeder i Amazonas-regnskoven (der ved gud ikke er lys) med meget gode resultater. Dersuden kan der da ofte kobles eksterne flash til.

Se fx fotos taget med coolpix 995: http://www.aebletoften.dk/jhp/fungi/translucent%20fungi/album/slides/FavolaschiaSp2.html, http://www.aebletoften.dk/jhp/fungi/Fungal%20Shapes/album/slides/TyphulaSp.html, http://www.aebletoften.dk/jhp/fungi/Hymenia/album/slides/CortinariusViolaceus.html, http://www.aebletoften.dk/jhp/fungi/translucent%20fungi/album/slides/PseudohydnumGelatinosum.html

Men naturligvis er det langt fra alle små kameraer, der er gode til macro. Man må teste eller checke websites som fx http://www.dpreview.com/

Hvor de små kameraer til gengæld ikke strækker er ved macro, der kræver hurtigt autofocus. Her vil en god spejlrefleks være at foretrække.

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Silkeborg
Det er rigtigt flotte billeder! -Vi er enige om at det bliver vanskeligt at få flere detaljer med... :)

Som jeg før gav udtryk for, kan man sagtens tage glimrende billeder med de fleste kameraer, men objektiverne og såmænd også resten af kameraet, er ofte i bedre kvalitet hos spejlreflekskameraerne.... Der er selvfølgelig undtagelser, men ligefrem at fravælge spejlreflekskameraer, fordi at andre kameratyper er bedre.... Undskyld, men det lyder ikke seriøst.

Jeg holder nu stadigvæk på et spejlrefleks.... :)

Mvh Mik

Titel:
Bruger

Jo, men det kommer nok lidt an på hvor maget makro man skal lave. Så længe man skal fotografere noget på 5-6-7-8 cm er spejlrefleks fint, men med visse af de "små" kameraer kan man jo lave utroligt gode billeder ned til 5-6-7-8 mm, altså et faktor 10 mindre. Og ved svampefotografering er det værdifuldt.

Et af de første billeder jeg så taget med en Coolpix 990 var Christian Langes nærbillede af nogle mugsvampe på en tomat. Jeg tænkte: "Wow, den dybdeskarphed, så tæt på! Det kan jeg ikke med min Nikon F5 med macro! Sådan et digitalkamera må jeg også have . . ."

Angående optik så burde en god macro-optik til et spejlrefleks jo være super, men jeg har på den anden side aldrig opleve at objektiverne i mine små Nikon kameraer ikke slog til. Derimod har de små kaneraet i reglen større problemer med blå og røde kanter på kontrastfelter end spejlreflekskameraerne. Det er heldigvis noget man kan fjerne med passende filtrering i Photoshop.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time