www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er tors feb 22, 2018 3:57 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Mikroskob forstørrelse... Er der nogen der kan hjælpe..?
Bruger

Geografisk sted: esbjerg
Jeg har for et par mdr siden købe et ældre mikroskob over ebay.de men desværre kan jeg ikke regne forstørrelsen ud, så tænkte om der måske var nogen herinde der kunne hjælpe mig..

Det er et Ernst Leitz Wetzlar no 412006 og er forsynet med følgende:
    okular 6x
    objektiv 1h 3,5:1
    objektiv 3 A=0,25 10-1
    objektiv 6L A=0.65 45:1

desuden er der på skruen til finjustering en indeling på 1-50 enheder. Den må være til at bestemme højden på en emne med eller hvad, og hvad en en enhed svarende til i mm?

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med problemet :D

@ admi.
hvor skal emner der omhandler hjemmedyrkning af svampe placeres henne i forumet.?

Venlig hilsener Hans-Henrik

Titel:
Site Admin

Hej Hans-Henrik

Jeg går ud fra at du mener; hvordan bestemmer jeg størrelsen af det jeg ser i mikroskopet?

Hertil skal du bruge en måleskala, der skal sidde i dit ene okular. Det lyder ikke som om du har et sådan (du ville have bemærket det) - det er ligesom en lille lineal i dit synsfelt. Sådan en skal du have fat i. Det letteste at få fat på er et helt okular med en skala i; så kalder man det for et måleokular. Problemet er ofte at finde et, der er magen til dem man har siddende i sit mikroskop i forvejen, det er ikke nødvendigt, men det mest behagelige. Så ud på ebay og led efter et måleokular. Led evt efter et helt sæt (2) hvor der er måleskala i det ene og skift dine nuværende okularer ud med disse. Hvis du ikke kan finde noget, så kontakt lige mig igen.

Når du så har et okular med måleskala, skal du have det kalibreret; dvs få målt hvor mange mikrometer en streg svarer til. Hertil skal du bruge en kalibreringsplade. Det kan vi i foreningen hjælpe med, da vi har adgang til sådanne i både Århus og København. Disse målinger laver du så for hver af dine forstørrelser. Nu ved du så hvor lang din lineal er, så at sige, for hver forstørrelse.

Jeg har aldrig interesseret mig for finjusteringsskruens inddelinger, så jeg ved ikke noget om hvor mange mm enhederne svarer til. Måske man kan finde det i vejledningerne til mikrskoperne, men det er nok svært at hitte for et ældre, brugt mikroskop.

Svampedyrkning!: Jeg har lige lavet et forum til jer gartnere!

Titel:
Bruger

Geografisk sted: esbjerg
1000 tak for svaret.. :)

Jamen så vil jeg da gå på jagt hos ebay igen og se om jeg skulle være heldigt. Ville de vare mærligt hvis der ikke var en der lå inde med så´n en "fætter". Hvis det lykkes mig at anskaffe det manglende okular(er) vil jeg lige se om det lokale universitet i byen ikke skulle kunne være behjælplig :wink:

Lyder godt med det nye forum, måske kunne det være med til at inspirere andre til at forsøge med hjemmedyrkning

Mvh
Hans-Henrik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time