www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er ons maj 23, 2018 4:02 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hilfe...
Bruger

Billederne er ret dårlige så jeg vil prøve at forklare bedst muligt.
Begivenheden finder sted i udkanten af Horsens i en hundeskov næsten udelukkende bestående at løvtræ. Skoven ligger ca to km fra fjorden.
Svampen var næsten perfekt rund (ødelagde den desværre da jeg ville samle den op) og sad ret godt fast i jorden på trods af en minimal stængel på kun 4 cm med en tykkelse svarende til en musehale.
Svampen befandt sig på stubben af et væltet løvtræ og var halvvejs begravet/nedsunket i mos under en masse unge Fagus Sylvatica og et par træer i Querkus familien, stadig unge. Jordbunden er skygget til hoftehøjde af diverse planter.

Selve svampen består er stænglen, som førnævnt ikke er er af nævneværdig størrelse. svampen er helt rund og lukket uden lameller eller nogen indikator for op eller ned hvis ikke stænglen var der.
Da jeg kom til at ødelægge den splittede "skallen" og viste et slimet indre der dækkede noget der faktisk mest ligner en hjerne. Slimen var ikke flydende og beholdte sin form selv efter jeg smed svampen fra mig. (jeg troede det var et råddent æg). Der var en hvidlig nuance over det.
Der var kun en alm jordlugt så det var ikke noget råddent.
Skallen havde samme konsistens som æggene fra en alligator og selve svampen var forholdsvis hård.
Jeg tror jeg tager derud igen imorgen for at kigge på den igen.-Min nysgerrighed er blevet vakt siden det åbenbart er noget nær umuligt at finde den nogen steder. Jeg har endda kigget igennem alle svampebilleder jeg kan finde og har sågar hentet Mycokey uden held.

Så kan nogen svare mig på hvad det dog er for noget?

http://picasaweb.google.com/Dch.Ridgeback/DropBox?authkey=Gv1sRgCNTv9J359aOCgAE&pli=1#5396205972514995186

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Galten Århus-Silkeborg
det ser ud til at være et hekseæg, starten til alm stinksvamp

Titel:
Bruger

Det ser helt rigtigt ud. Den er ikke blevet meldt observeret i Horsens før, så yay for mig. Og tak for hjælpen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time