www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er tors aug 16, 2018 8:44 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Reagenser til svampebestemmelse
Bruger

Geografisk sted: Galgebakken Vester 9-2 A, 2620 Albertslund
I flere nøgler der der punkter, hvor man spørges om en svampe giver farvereaktion med det og det reagens (hyppigst en eller anden base).

Er det muligt at få en oversigt over, hvad der er godt at ligge inde med? Og evt. nogle supplerende bemærkninger om anskaffelsesmuligheder og giftighed af reagenserne (hvis det er relevant)?

Med venlig hilsen

Poul Evald Hansen

Titel: Re: Reagenser til svampebestemmelse
Bruger

Geografisk sted: Silkeborg
Hej Poul Evald

Du har vel først og fremmest brug for noget til at checke amyloiditet med, samt farvestoffer til cellevægge og indhold.
De gængse er melzer (giftigt på grund af indhold af det stærkt sovemiddel kloralhydrat) og som man ikke kan forhandle frit i DK uden at få ørerne i maskinen; men det må til alt andet end ekspertniveau kunner erstattes med jod-jodkalium (lugol).
Farvestoffer: Jeg bruger congorødt (giftigt) til farvning af cellevægge, samt phloxin (som vist er tæt på at være ugiftigt); men her tror jeg at det er værd at forsøge andre ting: Hos et kemikaliefirma kan du bl.a. få eosin, rødbedesaft samt div. farvestoffer med E-numre; jeg kan kun anbefale dig og andre interesserede i at prøve jer frem!
Jeg ved godt at mange kemikaliefirmaer "ikke handler med private", men jeg tror at sværere at sig nej hvis man snakker med folk i øjenhøjde, end pr. mail eller telefon!

mvh

Torbjørn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time