www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er tirs maj 22, 2018 6:35 pm

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ægte ridderhat fra Rørvig er ikke giftig
Bruger

Geografisk sted: Korsør
Vi fandt en stor portion ægte ridderhat på Anne Storgårds dejlige tur til Rørvig Sandflugtplantage d. 15.10.06
Tilberedt efter Politikens Svampekogebogs opskrift nr 76, ristet og creme-fraiche ostegratineret med timian, var de såvel meget velsmagende som totalt uden ubehagelige eftervirkninger.
De uheldige franskmænd, der fik sået mistanke til svampen for nogle år siden, må have spist noget andet end de ægte ridderhatte, vi finder her i Danmark. Vi lever ihvertfald i bedste velgående her 2 dage efter at have nydt vores.

Titel:
Site Admin

Hvad folk morer sig med at spise vil vi sådan set ikke blande os i, men det er stadig den officielle anbefaling, også fra foreningens side, at man IKKE spiser Ægte Ridderhat indtil videre.

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Århus
Nåå, officel og officiel . . . Jeg har da ikke set noget rigtig officiel holdning fra foreningen.

Svampes redaktion annoncerede efter reaktioner i på ridderhattespisning da problemet først opstod. Vi fik ingen henvendelser fra ridderhattespisende medlemmer, og må vel tolke det som at der ikke har været problemer i Danmark.

I øjeblikket er bøgerne ret valne om dette. Fx giver nyeste udgave af Politikens svampebog stadig arten en gryde med anbefaler moderat indtagelse indtil videre. Så det blafrer i vinden . . .

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Århus
PS: jeg hører gerne om spiseerfaringer, evt. i dette forum. Hvor mange spiser den stadig, har nogen haft problemer, etc.

Titel: Foreningens holdning
Site Admin

Godt ord igen: jeg checkede lige hvad der står i foreningens oplysninger om krav til diplomprøvetagere:

Man skal kende til de nye oplysninger om Ægte Ridderhats giftighed og advare mod at indtage den i større mængder.

- Så en egentlig frarådning af at spise den er det vel ikke. Jeg har selv lagt den på hylden, men det er, som sagt, op til jer selv hvad man vil gøre. MEN: Som Jens skriver: Vi vil meget gerne hører jeres erfaringer (hvis i overlever :wink: )

Chr. Lange

Titel:
Bruger

På foreningen tur til Liseleje Plantage advarede jeg i skarpe vendinger mod at spise arten og beskrev symptomerne i al deres gru - og tilføjede, at deltagerne gerne måtte lægge deres eksemplarer over i min kurv.

Titel: ægte ridderhat
Bruger

Geografisk sted: Nordjylland
til jens h.p.
du efterlyser spisere af ægte ridderhat min kone, min søn og jeg har i mange år haft megen glæde af den svamp, som vi finder i klitterne
her ved hals.
Med venlig hilsen Erik Hvass Madsen. :D

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg låner lige min fars profil. Jeg hedder Ole Hvass Madsen
Vi har spist Ægte ridderhat i større mængder førhen, men i ret små mængder, efter jeg hørte, der var problemer.
Men hvad er symptomerne, for dem, der får problemer?
Eftersom vi ikke har mærket noget ved vi heller ikke rigtigt hvad det er, man skal være opmærksom over for?
Jeg mener, det er jo ikke et spørgsmål om at man nødvendigvis føler sig dårlig p.g.a. virkningen? eller hvad?

Med venlig Hilsen Ole Hvass Madsen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time