www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er lør aug 18, 2018 9:10 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Er der eksempler på konkrete svampefredninger?
Bruger

Geografisk sted: Viborg
Når man tøffer rundt i skovene og kigger på og fotograferer svampe, kender mange sikkert følgende situation.

Man kender et meget stort og meget gammelt bøgetræ eller en ditto liggende bøgestamme stamme. Altid fyldt med mange spændende svampe på den rigtige tid af året. En kær ven!

Absolut ingen forstlig værdi og kalorieværdien som brændsel yderst begrænset. Alligevel er den en dag pist væk, væltet og skåret op på stedet eller 'sanket'.

I dag var jeg atter i skoven og oplevede, at en af 'mine' gamle stammer var pist borte. Den var ellers fed. Bøg, ca. 6 meter høj, mega tyk og formentlig mere end 200 år gammel. Det var skammeligt tænkte jeg, kunne man ikke fredet sådan den, tænkte jeg?

Findes der eksempler på, at man i DK eller i udlandet ligefrem har fredet lokaliteter eller særligt mykologisk værdifulde træstammer?

mvh.

Titel:
Bruger

Hej Henning

Det er et meget relevant emne du har fat i. I Danmark findes der vist ingen deciderede fredninger der er sket på baagrund af sjældne svampe, men der er dog eksempler på at svampe har været brugt, sammen med andre aspekter i beskyttelsen af konkrete lokaliteter. Det er noget vi arbejder med i Svampeforeningens fredningsudvalg.

Hvad angår faldne stammer og veterantræer har der været flere historier hvor en venlig henvendelse til skovejeren/forvalteren har givet pote - de skal jo vide at der er noget der er værd at beskytte for ikke at starte motorsaven! Der findes endda tilskudsmuligheder så skovejeren kan få en hvis økonomisk kompensation for at beskytte værdifulde gamle træer. Om det bliver brugt ved jeg nu ikke.

I flere af vore nabolande er der lavet deciderede fredninger af mindre skovområder pga. forekomst af sjældne svampe, men i Danmark har det indtil videre været svært at få myndighederne til at tage svampe rigtig alvorligt i en naturbeskyttelsessammenhæng. Så det bedste råd nu og her er at gå i dialog med lodsejeren, hvis man kender til lokale svampeværdier ud over det sædvanlige.

Titel: Re: Er der eksempler på konkrete svampefredninger?
Bruger

Geografisk sted: esbjerg
Er der ikke noget med at et område i dk (mener det kaldes trøffelskoven eller trøffellunden) er fredet pga den sjældene sommertrøffel

Mvh
Henrik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time