www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er man aug 20, 2018 9:15 pm

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Gode regler på svampe-jagten / lidt generelle spørgsmål
Bruger

Geografisk sted: Århus
Hej Alle,

Jeg har i nogle år gået på svampe-jagt. Mest efter de vel 10 arter jeg bedst kan lide i gryden, men også bare for at nyde naturen og følge med i svampenes kalender.

Jeg har dog i den forbindelse ofte spekuleret om der er uskrevne regler for hvordan man forholder sig over for de næste, der kommer og overfor naturen generelt.

Naturlige retningslinier er vel: Ikke larme, holde sig til stier hvis det kan lade sig gøre, ikke ødelægge noget og ikke efterlade skrald...siger sig selv. Men når man finde eksempelvis en klynge gode spise-svampe har jeg følgende spørgsmål:

1. Skal man efterlade nogle til andre, så de kan se de findes dér? Eller er det bedre at plukke rent?
Selv vil jeg gerne se hvor de er, men misundelse over andres tilsyneladende fulde kantarelkurv er heller ikke rar :-)

2. Er det bedre for næste års sæson/evt. også de næste ugers tid, at man efterlader nogle eksemplarer til at sprede sporer?
Jeg synes næsten kun der bliver flere svampe de steder jeg har samlet i årevis, og spekulerer også på, om man ved at samle får nye til at komme frem, som når man fjerne rosen-knupper for at få nye blomster. Er det samme reaktion fra myceliet?

3. Kan man med fordel "fordele" nogle eksemplarer på egnede steder på turen hen til parkeringspladsen for at sprede svampene? Eller er det utidig indblanding i naturen orden? Og vil det have nogen effekt?

mvh,

Steen

PS: Kender nogen en god pig-svampe opskrift, der IKKE indeholde fløde?

Titel: Re: Gode regler på svampe-jagten / lidt generelle spørgsmål
Site Admin

Hej Steen

Tjae, svarene på dine spørgsmål hænger vist lidt sammen med en personlig mening om hvordan svampe reagerer på plukning. Her kommer mine bud:

1. Skal man efterlade nogle til andre, så de kan se de findes dér? Eller er det bedre at plukke rent?
Selv vil jeg gerne se hvor de er, men misundelse over andres tilsyneladende fulde kantarelkurv er heller ikke rar :-)

Set fra svampens synspunkt tror jeg ikke det betyder det store om du efterlader et par stykker eller ej - husk, at der er ingen grund til at tage gamle, anløbne frugtlegemer. de er alligevel ikke værd at spise, men spreder stadig sporer. Dit hensyn til andre svampeplukkere: al respekt for det - men jeg tror ikke du skal forvente det gengældt, især ikke hvad angår kantareller!

2. Er det bedre for næste års sæson/evt. også de næste ugers tid, at man efterlader nogle eksemplarer til at sprede sporer?
Jeg synes næsten kun der bliver flere svampe de steder jeg har samlet i årevis, og spekulerer også på, om man ved at samle får nye til at komme frem, som når man fjerne rosen-knupper for at få nye blomster. Er det samme reaktion fra myceliet?

Godt spørgsmål. Personligt tror jeg at mange svampe faktisk laver frugtlegemer, der er beregnet til at blive spist, for på den måde at få spredt sporer, også blot ved at dyr flytter rundt med hele frugtlegemer. Som tidligere nævnt: pluk kun de gode frugtlegemer og lad de alligevel uinteressante i spisesammenhæng stå, så de kan sprede sporer.

3. Kan man med fordel "fordele" nogle eksemplarer på egnede steder på turen hen til parkeringspladsen for at sprede svampene? Eller er det utidig indblanding i naturen orden? Og vil det have nogen effekt?

Prøv! Og lad os høre om dine resultater. Jeg har længe tænkt på om jeg kunne pode Vårmusseron i min have! Jeg har hørt om folk, der altid har smidt deres svampeaffald et bestemt sted og siden er der kommet arter op som de har haft med hjem der - men om der reelt er en sammenhæng er svær at bevise.

mht uskrevne regler, så prøv at læse disse to artikler fra SVAMPE: SVAMPE 10:99-100 og SVAMPE 11: 19-21 - og få et billigt grin. Begge numre af SVAMPE (de første 15 numre ialt) bliver tilgængelige på foreningens hjemmeside i dag eller i morgen som pdf. Jeg har dem klar.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time