www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er søn feb 25, 2018 4:25 pm

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Ny gruppe: Fotografering af svampe?
Bruger

Geografisk sted: Bagsværd
Jeg vil blot høre om der ikke er andre end mig som er interesseret i at få opstartet en diskussionsgruppe i dette forum om svampefotografering?
Jeg vil tage hul på emnet med mine egne erfaringer og håber at andre vil skrive om deres.

Selv har jeg nu fotograferet svampe et års tid og høstet mine egne erfaringer og da fået en del rimelig billeder i kassen. Desværre er det også gået galt nogle gange, så der er absolut masser at lære endnu.
Og modsat fuglefotografer er det min erfaring at svampefotografer er helt tavse om hvordan de har taget deres billede, både mht. kamera, indstilling og evt efterbehandling (på PC).
Jeg går ud fra at de fleste efterhånden er gået over til digitalkamera, men hvis der er folk som stadig sværger til analogkameraer vil det være fint også at høre fra dem. Og digitale spejlreflekskameraer er nu ved at være nede i en rimelig pris så vi kan se frem til en forening af de to "verdener".

Først er der valg af (digital)kamera, og det fører for vidt at diskutere det ud over de basale krav: Et robust men ikke for tungt hus, en opløsning på minimum 5 Mpix og optisk forstørrelse på 5-10x.
Der bør være en god makrofunktion og endnu bedre en supermakro så man virkelig kan komme tæt på.
Så er der brug af blitz som i nogle situationer er uundgåeligt. Hvordan undgår man at farverne forvrænges? Ved brug af stativ kan man undgå blitz men da lysforholdene ved fotografering af svampe in situ ofte er dårlige kræver det ekstra lys for at fremhæve farverne. Brug af reflektor og ekstra lys er en mulighed men besværligt at have med i felten. Og helt slemt bliver det ved detailfotografering hvor overbelysning er svær at undgå. Hvad er jeres erfaringer?
Endelig er der motivet. Hvilken vinkel skal svampen(e) fotograferes fra og hvilke detaljer skal man forsøge at fremhæve?

Selv bruger jeg Canon Powershot Pro 1 med 8 Mpix og 7x optisk forstørrelse med zoom fra 28-200mm samt makro og supermakrofunktion. Jeg har et 1 Gb hukommelseskort så det kun er batteriet som sætter begrænsningen. Jeg bruger ofte blitz men med de problemer som er beskrevet ovenfor. Og selv med stativ synes jeg det er svært at undvære blitz.

Ud over denne diskussionsgruppe vil jeg foreslå at foreningen tager emnet op og evt arrangerer en aften hvor erfarne folk kan fremlægge deres erfaringer og vi sammen kan diskutere emnet.
:wink:

Titel: fotogruppe?
Site Admin

Hvis andre er interesserede, vil jeg ændre gruppen "se mit svampebillede" til svampefoto og lave nogle under grupper derunder, hvor man kan diskutere fototeknik og den slags. Forslag til undergrupper?

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Vejle Ø
Det lyder umiddelbart som en meget god idé, for jeg kan høre, at det ikke kun er mig, der har disse problemer, navnlig det med belysning. Selv om man understøtter kameraet går det tit helt galt med skærpen med markofotografering. Det vil være en god idé, hvis vi kan bruge hinandens erfaringer. Og som jeg skrev til Christian L, det var dejligt hvis ens billeder ikke først skal via en eller anden hjemmeside (jeg må lave min egen!).
Lad os få gang i debatten. :lol:

Titel:
Bruger

Geografisk sted: København - Sjælland
Hej

Ja, hvad skal vi bruge af grupper?
Her er et par bud:
Valg af kamera
Belysning
Fototeknik
Efterbehandling

Er der flere? Sikkert men jeg kan ikke komme på nogle lige nu!

Titel:
Bruger

Det lyder da fint, men hvad siger webmoster?

Titel:
Bruger

Dejligt at høre fra jer andre, det lader til at dette forum er ved at få luft under vingerne.
Flotte billeder fra dig Benny som jo tydeligt viser at man uden blitz kan komme langt og får de mest natturtro billeder (tilsyneladende) samt undgår hårde skygger. Har du også erfaringer (+/- blitz) med closeups af detaljer, Benny?
Angående oprettelse af grupper synes jeg godt om Christians forslag og Bennys grupper, men måske skulle "Se mit svampebillede" bevares som en undergruppe? Og "arrangering af motiv/komposition af billede" måske en yderligere gruppe?

Jeg er jo enig i Margartehas beklagelser over upload af billeder, men det er vist ikke muligt i dette program forstår jeg. Måske skulle der laves en kort beskrivelse af hvordan man får får en hjemmeside op at stå, da det stadig er nyt land for mange!

Titel:
Bruger

Hej Henrik

De erfaringer jeg har med at tage closeup af svampe med blitz - i naturen - er at det bliver kun værre. Der er èn blitz ikke nok og så er vi over i fotografere svampen derhjemme - altså studieoptagelse.

Hvad mener du Henrik engentlig med closeup!
Skal det være så tæt på, at man kan se skægstubbene på en nybarberet?

Her er et par eksempler på hvor tæt man kan komme med makro (1:1).

Første billede er Laeticortium quercinum (den har ikke noget dansk navn). Den vokser på undersiden af fastsiddende kviste af Eg angrebet af Ege-sprækkeskive (Colpoma quercinum). En tynd lyserød belægning, nærmest som neglelak. Sprækkerne er vel 2-3 mm store.

[img]http://mywebpage.netscape.com/b44olsen/Laeticorticium+quercinum.jpg[img]

Næste billede forestiller helt unge eksemplarer af Pokal-foldhat (Helvella acetabulum) sammen med en 50-øre.

[/img]http://mywebpage.netscape.com/b44olsen/pokal-foldhat.jpg[/img]

Titel:
Bruger

Hej én gang til.

Jeg gik gal i koderne!

Laeticortium quercinum her:

Billede

Pokal-foldhat her:

Billede

Titel:
Bruger

Hej Benny
Gode billeder, jeg går ud fra du har brugt stativ og reflektor som du nævner. Med closeup mener jeg vel omkring 1:1, hvor det ikke kun er er Anders Foghs nyragede skægstubbe man kan se!
Hvad gør du, når lysforholdene er helt håbløse, f.eks i en tæt granskov?
Det er ved fotografering af f.eks skivesvampe at jeg synes det kan være svært i felten. Men så kan man jo vælge at tage dem med hjem og fotografere under kontrollerede forhold. Hvilken opsætning bruger du der?

mvh,
Henrik

Titel:
Bruger

I en tæt granskov kan det blive nødvendigt at fyre et lyn af lige i hovedet på svampen, men meget kan jo korrigeres ved efterbehandlingen. Jeg har haft held med at bruge softblitz, men ikke altid.
Overvejer at lave små "mål" i dæmpet farve, der kan lægges ved siden af svampen for at vise størrelsen, jeg synes at mønter kan komme til at dominere sådan. Med en nål igennem kan de også fæstnes på en gren e.l.
Ved makrofotografering kan det være meget nødvendigt med blitz fordi skærpen ellers kan ryge sig en tur pga for lang lukketid har jeg opdaget, og det er ærgerligt at opdage når man vel er kommet hjem.

Titel:
Bruger

I tæt granskov - ikke noget problem! Der kan jeg ikke komme ind :cry:

Spøg til side, der er stadig nogle muligheder, men det er en udfordring.

1) længere lukketid
2) lavere dybdeskarphed (lavere blænder)
3) højere lysfølsomhed på "filmen" (ISO-værdi)
4) tag flere billeder (i håb om at et af dem er godt nok)

Hvis alt dette ikke hjælper, vil jeg overveje at fælde nogle af træerne!
Eller finde samme art et andet sted i skovbunden, hvor der bare er lidt mere lys.

Jo jeg bruger altid stativ (en lille trefod, i letmetal, fuldt udtrukket bliver den vel 40 cm høj) og reflektor. Det rækker i langt de fleste tilfælde.

Fotografering af skivesvampe i felten - uf!
Det er alt for besværligt. Dem tager jeg med hjem og fotografere dem der. Det er et speciale som Jens H. Petersen er ekspert i. Har du set hans udstyr? Det fylder to store rejsekufferter og er bestemt ikke beregnet til anvendelse i det fri. Det er supermakro og så er det flot.

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Århus
Hej

Nogle af de bedste digitale kameraer til makro er Nikon Coolpix 995 og 4500 (fås kun brugt). De har den beskedne opløsning på 3,3 og 4,5 MP, men det er rigeligt til de fleste formål (mange billeder i den nye udgave af Politikens Svampebog er taget med Nikon Coolpix 995/3,3 MP).

Et par eksempler fra vores Ecuadors svampe sider »www.mycokey.com/Euador.html«:
Billede
(art af Favolascia)

Billede
(art af skivesvamp)

Samt fra næste udgave af MycoKey:

Billede
(Belonopsis retincola)

Ingen af disse er taget med brug af flash, og hvis man bruger et stativ er det vel generelt ikke noget problem at få lys nok. Det er naturligvis vigtigt at kameraet kan indstilles på blændeforvalg, sådan at der kan blændes helt ned for at få den størst mulige dybdeskarphed. At tiden så løber op på en 4-8 sekunder er ikke noget problem. [/img][url][/url]

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Århus
Ja så kom Benny mig i forkøbet.

Det udstyr, der er brugt her fylder ikke rejsekufferter med kan være i lommen. Det til rejsekufferterne går meget tættere på, som nedenstående Lasiobelonium corticale og værre . . .
Billede

Titel:
Bruger

Det er sandelig udsøgte eksempler på makrofotografering, dér kan jeg ikke være med, i hvertfald ikke endnu. Spørgsmålet er så bare, om det nu virkelig er nødvendigt at stræbe SÅ højt til hverdag, hvor der måske kun drejer sig om dokumentation til eget forbrug. (Det er værre at vise 50 svampebilleder frem end fotografier fra badeferien på Costa del Sol).Så hvis ikke man er proffs går det nok med mindre, eller hvad synes I andre?
Selv bruger jeg en Pentax Optio WP, der har en fin makro (jeg skal nok lære mig at bruge den 100% en dag :D ) og så kan den undervandsfotografere, det skal prøves til sommer.

Titel: Makrofotos
Bruger

Hej Jens
Fantastiske billeder må jeg sige.
Hvad er det for udstyr du har benyttet og hvilke indstillinger havde du på de to billeder?
En så lang lukketid kræver vel også en fjernbetjening af udløseren eller bruger du selvudløseren? Der fulgte med mit Canon Poweshot en fjernbetjening men jeg har endnu ikke fået den til at virke.

mvh,
Henrik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time