Jeg vil blot høre om der ikke er andre end mig som er interesseret i at få opstartet en diskussionsgruppe i dette forum om svampefotografering?
Jeg vil tage hul på emnet med mine egne erfaringer og håber at andre vil skrive om deres.
Selv har jeg nu fotograferet svampe et års tid og høstet mine egne erfaringer og da fået en del rimelig billeder i kassen. Desværre er det også gået galt nogle gange, så der er absolut masser at lære endnu.
Og modsat fuglefotografer er det min erfaring at svampefotografer er helt tavse om hvordan de har taget deres billede, både mht. kamera, indstilling og evt efterbehandling (på PC).
Jeg går ud fra at de fleste efterhånden er gået over til digitalkamera, men hvis der er folk som stadig sværger til analogkameraer vil det være fint også at høre fra dem. Og digitale spejlreflekskameraer er nu ved at være nede i en rimelig pris så vi kan se frem til en forening af de to "verdener".
Først er der valg af (digital)kamera, og det fører for vidt at diskutere det ud over de basale krav: Et robust men ikke for tungt hus, en opløsning på minimum 5 Mpix og optisk forstørrelse på 5-10x.
Der bør være en god makrofunktion og endnu bedre en supermakro så man virkelig kan komme tæt på.
Så er der brug af blitz som i nogle situationer er uundgåeligt. Hvordan undgår man at farverne forvrænges? Ved brug af stativ kan man undgå blitz men da lysforholdene ved fotografering af svampe in situ ofte er dårlige kræver det ekstra lys for at fremhæve farverne. Brug af reflektor og ekstra lys er en mulighed men besværligt at have med i felten. Og helt slemt bliver det ved detailfotografering hvor overbelysning er svær at undgå. Hvad er jeres erfaringer?
Endelig er der motivet. Hvilken vinkel skal svampen(e) fotograferes fra og hvilke detaljer skal man forsøge at fremhæve?
Selv bruger jeg Canon Powershot Pro 1 med 8 Mpix og 7x optisk forstørrelse med zoom fra 28-200mm samt makro og supermakrofunktion. Jeg har et 1 Gb hukommelseskort så det kun er batteriet som sætter begrænsningen. Jeg bruger ofte blitz men med de problemer som er beskrevet ovenfor. Og selv med stativ synes jeg det er svært at undvære blitz.
Ud over denne diskussionsgruppe vil jeg foreslå at foreningen tager emnet op og evt arrangerer en aften hvor erfarne folk kan fremlægge deres erfaringer og vi sammen kan diskutere emnet.