www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er tirs aug 14, 2018 11:16 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Naturkanon
Bruger

Geografisk sted: Århus
Nu skal der så åbenbart laves naturkanon (jeg hader kanoner, men alligevel). http://www.skovognatur.dk/Ud/Naturkanon/Om.htm

Interesseorganisionerne er tilsyneladende ikke inviteret, det er tilsyneladende Skov- og Naturstyrelsens embedsmænd + nogle sagesløse borgere "ikke-eksperter" der skal gøre det, men der er åbent for forslag fra borgerne DENNE MÅNED UD!

Det bliver naturligvis, viben, sort sol, blå anemone og møns klint der kåres. Hvordan får vi noget svamperealteret med? Skal vi alle foreslå Suserup Skov (eller ville det blot resultere i at skoven ødelægges?)? Skal vi foreslå alle knoldslørhatte? Er det noget svampeforeningen er opmærksomme på?

Diskuter og reager . . .

Titel: Svar fra Flemming Rune
Bruger

Fra Flemming Rune:

Kære fungister.

Jeg deler lidt Christians distance til dette naturkanon-halløj. Thi, hvorledes skal en systematisk gruppe som svampene kunne gøre sig gældende i konkurrence med gode gartner-grupper som blomster og ukrudt? I det selskab vil det måske være bedst at forslå ”kantareller”.

Spørgsmålet er, hvilket formål denne naturkanon har. Set fra vort synspunkt må formålet for os vel være blot at få nogle svampe nævnt på den ene eller den anden måde som ”reklame”. Rent forvaltningsmæssigt er det nok komplet ligegyldigt, hvad vi nævner. Vi kan selvfølgelig slå til lyd for at beskytte en særlig naturtype eller lokalitet, men spørgsmålet er, om det med svampene så trænger igennem. Mange vil nok sige: ”Jamen, Jægersborg Dyrehave er da også sådan en smukt sted” og dermed tillægge det nogle helt andre værdier end de uforståelige svampe.

Måske vil det være bedst simpelt hen at enes om et eller andet spektakulært, som indikerer en eftertragtelsesværdig tilstand. Det kunne f.eks. som Thomas nævner være Koralpigsvamp (dødt ved) og/eller vokshatte (ugødskede overdrev etc.).

Jeg skal gerne overbringe et budskab / input til Skov & Naturstyrelsen, men føler mig ikke motiveret af oplægget til at gøre de helt store overvejelser. Hvis andre har lyst at gøre et stykke arbejde desangående, f.eks. producere en halv A4-side om svampenes herligheder, er I meget velkomne. Vi har max. til den 10. maj, og hvis vi viser vores interesse, bliver vi måske spurgt til råds om det endelige svampeindhold i kanonen (med mindre en eller anden tilfældig embedsmand bare fyrer noget endnu mere tilfældigt af i sidste øjeblik).

Jeg kan se på første side i Naturkanon-brochuren, at Troels Lund Poulsen griner af os, allerede inden vi er gået i gang...

Bedste hilsner
Flemming

Titel:
Bruger

Fra Torbjørn:

Hej alle.

Overdrevene, gerne med Hygrocybe punicea som eksempel; naturskove med dødt ved, meget gerne med Koralpigsvamp, eller vore frodige kystskove, her kunne det være Cortinarius cedretorum eller hvad den nu skal hedde i dag.
Men også kantareller kunne være godt, hvis vi tænker mere folkeligt end sårbare habitater med stor biodiversitet.

mvh

Torbjørn

Titel:
Bruger

Fra Jens

Jo, kanoner er ulidelige, men vi BØR alligevel få mindst en svamp med. Før man har set sig om er det blevet obligatorisk læsning i folkeskolen og derfor er det vigtigt!

Skarlagen vokshat, koralpigsvamp og orangegylden slørhat er gode bud ud fra en mykologisk synspunkt, men set fra underviserens horisont har vi også brug for svampenes nældens takvinge, vibe eller blå anemone. Måske karl-johan med historien om hvorfor svamperods-dannende svampe er essentielle for skovenes trivsel? Eller måske en habitat som Suserup Skov eller Moesgårdskovene (Møns Klinteskov bliver givetvis udvalgt, så der drukner vi bare blandt orkideer og guldaldermalerier)?

Jens

Titel:
Bruger

To forslag til kanonsvampe/svampesteder:

Habitater med gamle, døde bøgestammer og disses nedbrydere, fx Jægersborg Dyrehave, Suserup Skov, Romsø, områder i Stenderup Midtskov, Knagerne ved Silkeborg, etc. Kanonart: Koralpigsvamp.

Vore lerede kystskove med bøg og disses ektomykorrhizadannere, fx Pomlenakke samt talrige skove på den Jyske østkyst fra Als til Århusegnen. Kanonartsgruppe: Knoldslørhatte.

Titel:
Bruger

Geografisk sted: København
Herunder kan I se et brev fra Margot og det er jo glimrende at Signe vil repræsentere os i udvalget når nu kanonen er kørt i stilling.

Kære Svampeforening og Svampeatlas

Min kollega, Signe Nepper Larsen, er medlem af Miljøministeriets nyligt udpegede naturkanonudvalg. Udvalget har holdt sit første møde her i maj. Så vidt jeg kan forstå på Signe, har man endnu ikke lagt sig fast på omfanget af kanonisering af arter, kontkrete naturarealer og naturtyper; og man har heller ikke fastlagt kriterier for kanonisering. Signe har dog udmeldt sin "programerklæring":

"Jeg vil bl.a. arbejde på:
- at kanonbotanik skal dække alt fra alger og svampe til mosser, urter og træer
- at der skal nogle letgenkendelige vigtige indikatorarter på god naturkvalitet med i kanonen
- at vigtige naturtyper med biodiversitet kommer med
- at plantearter, som jeg mener hører med til almen dannelse, skal være med i kanonen (den skal jo danne grundlag for undervisning i folkeskolen m.v.)"

Nogle af jer er eventuelt blevet kontaktet direkte af Signe, men hun har også opfordret os (sine kollegaer) til at komme med input og bruge vores respektive netværk. Jeg opfordrer derfor til, at vi slår et slag for, at svampe og laver samt deres levesteder kommer med i naturkanonen (når det nu er uomgængeligt, at vi vil få en sådan). Det vil være en rigtig god ide, hvis Svampeforeningen melder ind som forening til Signe; men ellers kan jeg opfordre til, at vi kommer med begrundede og prioriterede ideer og forslag til Signe som privatpersoner eller som svampe-lav-netværk.

Udvalget holder sit andet møde i juni (den 18. juni så vidt jeg husker), og jeg har forståelsen af, at det skal arbejde rimeligt hurtigt. Er der en der har lyst til at være tovholder i et netværk under Svampeforeningen og koordinere? (Jeg skal til Tanzania om nogle dage, så jeg har desværre ikke tid at koordinere.) Eller melder vi ind som privatpersoner? Jeg tjekker lige Signes deadline, og melder tilbage hvad det angår.

Mange hilsner
Margot Nielsen

Margot H. Møller Nielsen

Nature, Environm., Health & Safety

COWI A/S
Parallelvej 2
DK-2800 Kongens Lyngby
Denmark

Tel +45 4597 2211
Direct +45 4597 1166
Mob +45 2463 7705
Fax +45 4597 2212
E-mail mn@cowi.dk
http://www.cowi.dk

Titel: Naturkanon
Bruger

Jeg mener at vi skal gå efter at promovere:

1. De lerede kystskove
(en unik og overset dansk naturtype)

Art: Cortinarius vesterholtii - En flot art som ovenikøbet er nybeskrevet fra Danmark - fortæller derved noget om vidensniveau, ud over om økologi. Skal vi i mere popluær retning er blåkødet slørhat (C. caerulescens) en oplagt kandidat.

Lokalitet: Jeg vil umiddelbart pege på en lokalitet med udpræget kystdynamik, som repræsentant, da jeg mener at dette er en extra god historie. Staksrode Skov er nok mest oplagt. Og mon ikke Møns Klint også er selvskrevet - her skal værdien som svampelokalitet også pointeres. Det samme gælder naturligvis hvis Rold Skov kommer med.

2. Løvskove med dødt ved og veterantræer
DK har også i Europæisk sammenhæng nogle meget vigtige lokaliteter

Art: Aurantioporus alborubescens - Er klart mindre spektakulær end Hericium coralloides men meget mere relevant. Har udbredelsesmæssigt tyngdepunkt i Danmark (over 50 % af kendte lokaliteter i Verden). Skal det være mere populært er Hericium naturligvis selvskrevet.

Lokalitet: Jægersborg Dyrehave kommer jo nok med under alle omstændigheder - her skal de vedboende svampe pointeres. Dernæst presser Suserup skov sig på, mens jeg ikke synes at Knagerne, Stenderup Midtskov eller andre foreslåede skove har kanonpotentiale.

3. Overdrev (lidt lavere prioritet end 1 og 2 da de danske overdrev ikke har international betydning)

Art: Skarlagen vokshat (Hygrocybe punicea) er oplagt.

mvh
Jacob

Titel:
Bruger

Geografisk sted: København
gode tanker fra Jacob; dog ser jeg ikke det med det internationale som noget særligt vigtigt, da kanonkommiteen, så vidt jeg forstår, ser projektet som meget skole/formidlingsorienteret. Og det kan jo være vigtigt for os som danskere, at vi har nogle overdrev, selvom de er dårligere end dem i Norge og Østrig etc.
Hvilke svampe burde en dansk 9 klasses elev som mininum kende? Hvilke naturtyper/lokaliteter bør straks få tanken hen på svampe?

Titel:
Bruger

Men hvad skal en naturkanon? Det nytter vel ikke at kanonisere en flok spektakulære svampe (der oven i købet hedder vesterholt) når der kun er fire danskere der kan finde og genkende dem? Kanonerne bruges for andre områder til at lave oblikatoriske pensumlister for folkeskoleelever så alle danske elever får læst Guldhornene (sic!).

Hvis man skal føre sammenligningen til de andre kanoner videre så er de udpræget ikke-avantgardistiske. Det mest moderne værk i billedkunst-kanonen er således Jorns "Stalingrad" mens de nyeste på forfatter-kanonen er Rifbjergs "Og andre historier" og Inger Christensens "Sommerfugledalen". Gode, ikke alt for utilgængelige klassikere, men milevidt fra fx den konceptuelle afgangsudstilling de unge kunstnere fra akademiet har i øjeblikket på Gammel strand. Jeg tror at Vesterholts slørhat og rosa fedtporesvamp hører til i avantgarden.

Det må være et must at det kan lade sig gøre at genfinde det kanonerne handler om. Derfor bør de arter der indgår vel være rimeligt udbredte og genkendelige og knoldslørhatte som gruppe er da nok det aller strammeste vi kan byde folkeskolelæreren.

Angående de tilknyttede habitater så bør der jo helst være noget at komme efter i forskellige egne af landet. Ingen Jysk skoleklasse får penge til at tage til Suserup for at gå på skovtur, og Knagerne giver da også et fortrindeligt billede af hvordan en mere naturlig skov kan se ud og hvor spændende det er når stort ved får lov at ligge i skoven (incl. koralpigsvamp hvis man er heldig).

Hvis vi også skal foreslå en overdrevskategori så er det vel noget så spektakulært som Hygrocybe punicea der skal på banen, eller kunne man brede det ud og sige fx "røde vokshatte"?

Titel: indlæg fra Margot
Bruger

Dette indlægges på vegne af Margot:

Hvad er det for et natur-værdigrundlag, der ønskes formidlet ved en naturkanon? Hvad, synes vi, den næste generation af danske verdensborgere bør vide og forstå om natur og biologi? Det skal vi måske starte med at spørge os selv om, inden vi kommer med en masse konkrete forslag.

Jeg synes, at det overordnet handler om at formidle budskaberne om

a) de grundlæggende livsprocesser
b) de grundlæggende bio-geo-kemiske sammenhænge i naturen
c) naturen som vores ressourcegrundlag
d) glæden ved naturen
e) naturens mangfoldighed
f) menneskers afhængighed af/samspil med/påvirkning af naturen
g) naturen, som den folder sig ud i baggården, i baghaven, på fodboldbanen etc. versus truede naturtyper og arter, der skal beskyttes for ikke at forsvinde

Egentlig vil det være uinspirerende, hvis vi i fremtiden alle skal gå rundt og lære præcist det samme om naturen. Derfor synes jeg, at der skal lægges vægt på såvel processer som arter og naturtyper. Til anskueliggørelse synes jeg, der bør identificeres repræsentative lokaliteter spredt over hele landet for valgte naturtyper, så disse kan benyttes som mål for ekskursioner.

Som svampeinteresserede, synes jeg bestemt ikke, at vi skal starte med at begrænse os selv og "kun" håbe på at få et lillebitte hjørne af naturkanonen. Næ, lad os komme med en lang række forslag, der opfylder forskellige formål og lad os evt. prioritere dem, så vi derved guider naturkanonudvalget på vej. Vi ved jo heller ikke på nuværende tidspunkt, hvor omfattende man har tænkt sig naturkanonen.

Hvis man tager Penicillin, så kan den bruges til at fortælle den konkrete historie om en skimmelsvamp, der har været med til at redde talrige menneskeliv. Kan vi overhovedet forestille os, hvordan verden ville have set ud, hvis penicillinens antibiotiske virkninger ikke var blevet opdaget? Relaterede emner kan være, at der til stadighed findes nye planter, svampe og laver med antibiotiske indholdsstoffer, som kan anvendes til medicinske formål. Eller med indholdsstoffer, der på anden måde kan bruges i medicinsk behandling. Og at dette er en af mange grunde til, at det er vigtigt at bevare den biologiske diversitet (så uudnyttede potentialer bevares). Et andet relateret emne er anvendelse af skimmelsvampe til ostefremstilling. Eller: Hvad er fordelen for en organisme ved at danne antibiotiske, giftige eller andre afskrækkende stoffer?

Gær - brødbagning, ølfremstilling og surkål - er et tilsvarende forslag.

Hvis man tager almindelig kvistlav (eller enhver anden lav) kan den fortælle historien om svampen, der benytter alger som kulstofkilde, om samlivet mellem svamp og alge, om fordelene for begge parter, og den kan samtidigt er samtidigt historien om laver og luftforurening, idet denne lav er naturligt forekommende på sur bark, påvirkes positivt af forsuring (indvandrer på rigbarksarter), og påvirkes negativt af kvælstofforbindelser i luften (reduceret vækst på fyr, gran mv. ved næringsbelastning). Almindelig kvistlav findes overalt og er nem at lære at kende. Der kan anspores til at gå ud og opdage den og samtidigt få øjnene op for den mangfoldighed af flotte former og farver, laver kan have. Et relateret emne kunne være historien om anvendelse af laver til kommercielle formål (antibiotika, garnfarvning). Et andet relateret emne kunne være lavernes spredningsbiologi - kønnet og ukønnet.

Man kunne også (eller i stedet) vælge almindelig væggelav, fordi den er så nemt genkendelig på sin flotte gule farve, fordi den vokser på sten såvel som på bark, og fordi den også er almindeligt forekommende overalt i landet. Hvis man er heldig, kan den endda have fine frugtlegemer.

Man kunne også tage gruppen af bægerlaver og rensdyrlaver - evt. suppleret med hundelaver - på overdrev, i grå klit og i indsander. De kan fortælle historien om hårdføre arter, der vokser ekstremt langsomt og derfor kan være ekstremt følsomme over for menneskelig indgriben i deres habitater. De er indikatorarter for gamle overdrevs- og klitlokaliteter, der i dag er truede naturtyper i Danmark. De kan således bruges til at fortælle historien om arter, der er i stærk tilbagegang på grund af forstyrrelse og fjernelse af dens lokaliteter. Et relateret emne kunne være lavernes generelle hårdførhed og kolonisering af ekstreme miljøer og lavernes økologiske betydning i arktiske egne. I forbindelse med overdrev, synes jeg også røde vokshatte skal medtages, som foreslået af andre.

Så kan jeg også godt lide forslaget om Karl Johan, fordi den er stor, flot, almindelig og smager vidunderligt. Fordi den er et eksempel på en mykorrhiza-danner. Og så kan Karl Johan benyttes til at fortælle historien om, hvornår svampe begyndte at blive brugt som føde i norden samt om forskelle mellem spise- og giftsvampe.

Jeg synes, at det er must at kende til hvid og grøn fluesvamp, da de er så giftige, og da grøn fluesvamp er årsag til flere forgiftningstilfælde end andre svampe. Det er vigtigt, at børn advares mod at eksperimentere med at spise ukendte svampe.

Mindst en af de væsentlige "dræbersvampe", bør man også have med. Tager man f.eks. birkeporesvamp, så er den letgenkendelig (og specifikt knyttet til en træslægt, som man så også må lære at kende). Og så kan man knytte historien om frugtlegemets antioxiderende egenskaber til, så svampen bliver husket, og så dette kan undersøges ved simple forsøg i undervisningen.

Nedbryderne bør repræsenteres. F.eks. almindelig hussvamp, fordi dens skader har økonomisk betydning.

Og så er der de sjældne….jeg er sikker på, at andre kan komme op med mere relevante forslag end mig på dette område.

En enkelt kuriositet eller to kunne man da også godt have med. Hvad med stinksvampen? Eller kæmpe-støvbolden?

Margot (ikke jens)[/b]

Titel: Penicillium?
Bruger

Men Margot, mange af de forslag du kommer med er jo anvendelser af svampe og det eneste de har med natur at gøre er at det er organismer fra naturen der ligger til grund? Det er da ikke interessant i en naturkonon-sammenhæng at fremhæve Penicillium, er det? Og at man dør af at spise grøn fluesvamp er har da heller ikke meget med naturen at gøre.

Som jeg forstår begrebet naturkanon, så skal det vel primært handle om naturen og ikke om mennesker? Ellers promoverer vi jo bare en ny gang "nationalparker", der dels er gylleland, dels steder hvor den forhenværende statsminister kan køre mountainbike . . .

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Hillerød
Jeg havde ikke lige set din kommentar, Jens; men jeg er ikke sikker på, at jeg er helt enig med dig - det kommer jo an på hvilket natursyn, man ønsker at formidle. Jeg vil personligt helst se en naturkanon, der "stritter i alle retninger", så man ikke lægger sig fast på én bestemt måde at anskue naturværdierne på. Men der er ikke meget mere, vi kan gøre ved det i denne omgang - nu foreligger naturkanonen, og den bliver offentliggjort på fredag. Jeg skulle hilse "svampefolket" fra Signe og sige tak for bidrag og input (se nedenfor).

Fra Signe Nepper Larsen:
"Kære fagfæller,

Efter et ret kort arbejdsperiode har vi nu i Naturkanonudvalget udarbejdet lister over de arter, naturtyper, landskaber, steder m.v., som vi foreslår optaget i Danmarks Naturkanon. Naturkanonen bliver præsenteret for miljøministeren ved et arrangement på fredag d. 9. oktober på Naturcenter Vestamager, hvor pressen og forskellige grønne organisationer er inviteret.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke jer for bidrag til naturkanonen. Jeg har kæmpet bravt for at få de forslag igennem, som I så velvilligt har hjulpet mig med, men ikke alt får man ret i, når et helt udvalg skal nå til konsensus. Jeg synes dog selv, at resultatet er blevet ganske godt.

Jeg har lovet vores udvalg og Skov- og Naturstyrelsen, at vi ikke fortæller endnu, hvad der er optaget på naturkanonen før på fredag, så I må vente i spænding så længe.

Naturkanonen vil ligge på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.

Udover listerne med arter etc., foreslår udvalget også en markant formidlingsindsats for dansk natur til ministeren - noget vi er meget spændte på, hvordan det bliver effektueret af ministeren.

Mange hilsner fra Signe Nepper Larsen

PS - jer, der har haft hjælp fra andre i baglandet (især mosser og svampe), vil I være søde at bringe takken videre?

PPS - jeg har planlagt en artikel til URT om Naturkanonen, hvor jeg kan udbrede mig mere om, hvorfor jeg har udvalgt arter, som er på Naturkanonen, og lidt mere om arbejdet."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time