www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er søn feb 25, 2018 1:06 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Bruger

Geografisk sted: Bagsværd
Jeg var med på et lille kursus i mikroskopiering ledet af Thomas Læssøe.
Jeg har allerede lidt erfaring med mikroskopiering, men man kan altid lære mere, og det gjorde jeg også!
Et af de store spørgsmål var hvordan man får fat i diverse kemikalier, altså især Melzers væske, men også KOH, Ferrosulfat, Emmisionsolie etc.
Jeg har fået noget fra Mykologisk Inst (Thomas L) men de kan jo ikke levere til alle.
Hvis der er nogen som kender til en leverandør af disse væsker (i passende små portioner) må de meget gerne melde tilbage.

På forhånd tak,
Henrik

Titel:
Bruger

Geografisk sted: esbjerg
hej..

ja det er jo desværre en kendt problem med at fremskaffe kemikalier og reagenser, da de ofte ikke vil sælge til private personer.. jeg har løst problemet ved at lade mig momsregisterer og lave et firma. noget omstændigt bare fordi jeg skulle bruge antibiotika til mine forsøgsdyrkning.

det eneste jeg har liggende som du måske kan bruge er kaliumhydroxid

men hvis der er flere der vil slå sig sammen vil jeg gerne indkøbe de mest alm kemikalier næste gang jeg bestiller noget hjem.

mvh Henrik

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Silkeborg
Når det drejer sig om ikke-giftige kemikalier, så har jeg og andre haft gode erfaringer med at møde op på en virksomhed for at snakke med dem hvad det drejer sig om, det har givet positivt resultat, også når svaret efter den første skriftlige eller telefoniske henvendelse ikke førte til resultat.
Med hensyn til de giftige, så er det klart at ingen vil stå frem og sige at dem vil de gerne sælge, da de ellers får myndighederne på nakken, men siger man ønsket højt i mykologkredse og kan sandsynliggøre at man faktisk bruger disse kemikalier, så er det min erfaring at problemerne kan løses.

Med venlig hilsen
Torbjørn Borgen

Bruger

Geografisk sted: Bagsværd
Hej Henrik
Tak for svar. Jeg har selv gjort det samme (lavet et firma), men får stadig de "besværlige" præparater fra Thomas. Vi talte om det på den sidste generalforsamling i Foreningen til Svampekundskabens Fremme, Sjællandsafd. og her blev det uoffielt vedtaget, at universitetsfolket sagtens kan levere kemikalier til de relativt få amatører som arbejder med mikroskopi af svampe.
På sigt burde man tilbyde de mest brugte kemikalier i foreningens regi (svampetryk) og måske gøre en indsats for at finde alternativer til Meltzer som ikke er det sundeste man kan udsætte sig selv (og andre) for.
mvh,
Henrik

Titel:
Bruger

Geografisk sted: esbjerg
ja det er rigtigt at man skal da bruge sin omgangskreds ol når man skal skaffe de specielle kemikalier. men blev lidt træt af at gå "tiggergang"hvergang jeg skulle bruge noget nyt.

jeg syntes det er en formidabel idé hvis man kunne få et par universiteter til at sælge til os amatører. og i sammeforbindelse stå for genindsammlingen af de brugte giftige kemikalier. så de bliver sikkert destrueret..

mvh

henrik

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Silkeborg
Hej Henrik
Hvad mener du med at melzer ikke er det sundeste man kan udsætte sig selv for? jod er ikke specielt giftigt; men godt nok er der en smule kloralhydrat i melzer, men holder du kemikalierne borte fra børn, så går det vel nok.
I øvrigt kan mykologien slet ikke undvære melzer, dels fordi det er en vigtig reagens, men tænk også på alle de beskrivelser og undersøgelser der indebærer melzer, dem kan du jo ikke sammenligne med hvis vi ikke kunne bruge det.
Det er vel et spørgsmål om fornuftig omgang med tingene, selv får jeg hovedpine hvis jeg har siddet for længe og mikroskoperet, bare på grund af immersionsolien, men den hverken kan eller vil jeg undvære!
Det er da rigtigt at det ville være pragtfuld hvis universiteterne kunne sælge os de nødvendige stoffer og destruere resterne bagefter; men desværre er det jo netop de ikke kan, for ikke at få fingrene i fedtefadet!
Mvh Torbjørn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time