www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er man okt 22, 2018 11:36 pm

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Bruger

Geografisk sted: Silkeborg
Praktisk mikroskopi

Udstyr:
Et i det mindste middelgodt mikroskop med immersionsobjektiv. Det sidste gør det muligt at se fine detaljer ved stor forstørrelse (x 100 på objektivet). Endvidere er et måleokular nødvendigt. Selv har jeg et Olympus CH2, studentermikroskop, som er fuldt tilfredsstillende. Det er fra 1996 men kan ikke købes mere fra nyt. Der er dog andre fuldt brugbare mikroskoper på markedet.

Foto:
F. eks. et Coolpix 4500 digitalkamera, med et særskilt gevind der skrues på, kameraet og der hvor mit ene okular sidder. Det er rimeligt til at fotografere omrids af sporer, cystider mv. med, mindre godt med hensyn til dybdeskarphed.

Andet tilbehør:
Dobbeltslebne barberblade, skalpel, preparationsnåle, objektglas, dækglas, immersionsolie. Vand, Ammoniakvand (10%) eller Kaliumhydroxyd (2-3%), congorødt: farver vægge og indhold, et godt middel til lyssporede arter uden megen egenpigmentering, f.eks. vokshatte, tragthatte mm., melzer: et uundværligt medium til at undersøge amyloiditet (blåfarvning på grund af stivelsesindhold, f.eks. i skør- og mælkehatte-sporer.

En stereolup er et nyttigt redskab, når du arbejder med små svampe og skal lave de meget fine snit som giver de bedste resultater; selv bruger jeg min kones stenlup, som ligner lidt et par beskyttelsesbriller.

Begrundelse
I mange hatsvampeslægter er det helt uomgængeligt at undersøge mikroskopiske karakterer, f. eks. sporer, basidier og cystider, men også hathud, for at kunne artsbestemme sine indsamlede svampe

Baggrund:
Jeg har ind imellem hørt at det er så svært at komme i gang med at mikroskopere, ikke mindst i de mere vanskelige slægter. Efter min erfaring behøver opgaven dog ikke at være så uoverstigelig. Et par råd:

Begynd med en slægt og begynd med at undersøge frisk materiale. Brug et par timer på det og gerne den samme art flere gange. Det kan så udvides med flere arter i samme slægt. Gør det gerne flere sammen, og mød hinanden f.eks. en weekend hos hinanden. Læs om de mikroskopiske karakterer som er aktuelle for de svampe i undersøger, og forsøg at finde de samme strukturer. Det er let at komme i gang, men det tager tid. Og dog - lige så umærkeligt kommer rutinen, ja det er lidt ligesom at lære at bruge tifingersystemet. Den mere erfarne kan også anvende tørret materiale

I vil endvidere opdage det morsomme, at det bliver meget lettere at mikroskopere en anden svampegruppe, når I har fået fortrolighed med teknikken inden for en gruppe.

held og lykke

Torbjørn

torbjoern.borgen@mail.dk

Titel:
Bruger

Geografisk sted: Viborg
Hej Torbjørn

Har med stor interesse læst dit indlæg om ’praktisk mikroskopi’ og finder det både spændende og særdeles relevant. Jeg tror dog, det kan være (er) svært ’at komme i gang’ med at bruge mikroskopet.

Man sidder måske der med sit nye mikroskop og så kommer alle spørgsmålene: Hvor skaffer jeg lige de der kemikalier? Hvordan anvendes de i praksis? Hvordan laver jeg lige det rigtige snit og hvor på svampen?

Så kunne det ikke være en ide, f.eks. næste år (2008) at lave et kursus for svampeinteresserede, der gerne vil lære ’praktisk anvendelse af mikroskopet’?

Der er mange måder man kunne lave et sådant kursus på. Det kunne f.eks. være en lørdag med forårssvampe, en lørdag med sommersvam-pe, 2-3 lørdage med efterårets svampe og en lørdag med vintersvampe. Blot for at sprede muligheden for at bestemme vanskelige svampe ved hjælp af mikroskopet og for at lære hvordan man gør i praksis!

Selvfølgelig aner jeg ikke, hvor stor interessen er for et egentligt mikro-skoperingskursus, men jeg har dog en stærk formodning om, at interes-sen er der.

Var det ikke en ide for dig Torbjørn at tilbyde et sådant kursus? :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time