www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er søn feb 18, 2018 12:03 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Bruger

Ja, det virker ikke som om, der er meget aktivitet på dette forum, men nu prøver jeg alligevel med en lille historie fra denne måned.
Jeg prøvede fra år tilbage at grille et eksemplar af Amanita rubescens hos mine forældre uden at dette vist var det store succes, hvorefter dette gled i glemmebogen. Da jeg så her i ferien kommer forbi en lille linneallé i villakvarteret(nordsjælland) falder jeg over en hel frisk gruppe A. rub. og får derfor lyst til at prøve igen. I køkkenet konstateres det så med lidt undren at hvert eneste eksemplar har en stikkende kemikalieagtig lugt som ikke er særlig appetitvækkende (lidt ligesom karbolchampignon lugter sådan at man mister lysten til champignon). En omfattende litteratursøgning gav ikke end "svag/mild/ubetydelig lugt". Og vi endte derfor med at pille dem ud af maden ved bordet. I går i skoven med nye fund af samme art kunne det så afklares
at denne svamp faktisk lugter behageligt svagt/mildt.
Derfor er jeg nysgerrig om andre har gjort sig lignede erfaringer med svampe som gror helt "uskyldigt" i naturen og alligevel udviser en stærkt afvigende lugt.
Andreas

Titel:
Site Admin

Spøjst.
Gad vide om ikke tilfældige bakterier ville kunne påvirke lugten? - eller i hvert fald de enkeltes oplevelse af lugt. Den er jo ret forskellig fra person til person.
Jeg har ikke selv oplevet Rødmende Fluesvamp med kemikalieagtig lugt - men jeg går nu heller ikke og snuser til dem hele tiden...

Titel:
Bruger

Rødmende Fluesvamp er god til grill. Ved en smagstest på en ekskursion til Hvidekilde for et par år siden vandt den suverænt over arter som Spiselig Rørhat, Brunstokket Rørhat, Spiselig Skørhat, Almindelig Kantarel og mange andre. Den afgiver lynhurtigt store mængder af blodrød vædske fra stokken, hvilket nok kan overraske.

Jeg havde en pinlig bestemmelsesepisode for et par år siden. Jeg fandt i maj måned på en liggende stamme af pil i Gentofte Sø en lille brun svamp med skriggule lameller og en kraftig plastikagtig lugt. Sporerne var i mikroskopet gule, der var ingen pleurocystider. Jeg satte omgående næsen op efter slægten Callistosporium, som kun rummer sjældne arter og ikke er fundet i Danmark endnu, gulsporede, kemikalielugtende, på træ. Men ingen arter passede efter beskrivelserne i bøgerne på mit fund. Næste dag sås sporefældningen, violet, og jeg kunne straks se, at der var tale om Eng-Svovlhat (Hypholoma subericaeum). Lugten, ja den er nok kommet fra, at der i nærheden på stammen lå et stykke plastik. Svampen må have opsuget stoffer fra dette og på denne måde fået den kraftige lugt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time