Hej Ole
Jeg er nok ikke den rigtige til at besvare spørgsmålet, men prøver alligevel.
Principielt synes jeg det er noget rod IKKE at skifte det danske slægtsnavn ud, når det erkendes at at en art må flyttes til en anden slægt, men i det konkrete tilfælde synes jeg ikke at Gummihat er et særligt godt (= charmerende) navn.
Indenfor vokshattene og rørhattene, er problemet jo løst på den måde at selve småslægterne har fået nye danske slægtsnavne, men når de nævnes med et artsnavn, bruges det oprindelige danske slægtsnavn: Eksempler: Camarophyllopsis hedder kratvokshat, mens C. schulzeri hedder tyndbladet vokshathat. På (delvis) tilsvarende måde hedder Leccinum skælrørhat, men der er forskellige (dobbelt-)navne når artsnavnet sættes på, f.eks. hvid birke-rørhat, almindelig birke-rørhat og / men fyrre-rørhat og gul ege-rørhat. Med hensyn til skælrørhattene skyldes de variable danske navne nok at sproget ikke rigtigt ville slå til, hvis alle blev kaldt for skælrørhat, når det var arterne det drejer sig om. De lidt usystematiske, forskellige danske navne her ser dog ud til at fungere, at nogle af dem bliver kaldt f. eks. brun, og rød birke-rørhat har givetvis historiske grunde, da man trods alt ikke har ønsket at ændre meget gamle danske navne.
Det har navneudvalget nok skønnet ikke var tilfældet med epaulethat, som er langt nyere (sikkert opfundet af Morten Lange).
Håber du kan bruge dette til noget, også selvom det ikke var helt det du spurgte om; men da jeg ikke er medlem af navneudvalget kender jeg ikke den aktuelle grund for sagen epaulethat / gummihat
mvh
Torbjørn