www.svampe.dk

Foreningen til Svampekundskabens Fremme
Dato og tid er lør maj 26, 2018 3:19 am

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Bruger

Geografisk sted: Vestsjælland
Hej,

Jeg er helt ny i (makro)svampe og har købt noget østershatte mycelium som jeg gerne vil pode på nogle træstubbe af nyfældede træer.

I beskrivelser jeg kan finde på nettet (bla. Skyttegårdens: [url]http://www.østershatte.dk/[/url] hvor jeg købte det) står der at man skal skære en skive af stubben, men eftersom diameteren er 80-100 cm og vi fik det fældet af en prof. har vi ikke mulighed for at skære en skive af (det kommer i hvert fald til at tage lidt tid med en fukssvans).
Vi ville derfor bar bor nogle huller i snitfladen, men er der et minimum for diameteren på hullet før de får ordenligt fat og skal hele stubben gennemhulles eller kan den godt få fat ved 6-8 huller og arbejde sig igennem stubben?

Når man propper mycelium i hullerne skal de så lukkes af lufttæt? Kan man evt. dryppe med stearin for at lukke? Hvornår kan man se at den har fået fat og om man evt. skal prøve igen?

JEg har googlet på livet løs, men uden resultat så jeg håber i kan hjælpe mig :)

Bruger

Geografisk sted: esbjerg
Hej. lidt sent at svare på indlæget, men alligevel :-)

6-8 huller er ikke mange til en så stor stamme men det kan sikkert lykkes :-)

Lukning af pode huller har to formål. det hindre at mug mm kan trænge ind via hullet. og at det "steriliserer" podehullet, derfor bruges der smeltet varmt bivoks.

mvh
Henrik

Bruger

Geografisk sted: Vestsjælland
Tak for svar, det er altid godt at vide hvorfor det måske ikke lykkes :)
Stubben var stadig i live og der er ingen tegn på svampe, så jeg tror ikke de havde nok død vækst og ahorn er ret svær at slå ihjel skal jeg hilse at sige!
Men min far har lige høstet sine første svampe på sin poppel, så det kan lade sig gøre med få huller der går bare 1 1/2 år før resultaterne kommer :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time