Når jeg holder foredrag bliver jeg ofte spurgt om hvilket udstyr jeg bruger.
Det betyder nok i virkeligheden
"Hvad skal jeg købe for at tage gode billeder?"
Til et digitalkamera til svampefotografering er der nogle simple krav:
• du skal kunne indstille kameraets blænde
• du skal kunne lave en manuel afstandsindstilling
• kameraet bør kunne gå ret tæt på (makro)
• kameraet bør kunne lave 5-8 megapixel store billeder
• kameraet bør have et stort kameradisplay der kan vippes
• der skal være et stativgevind (det er der næsten altid)
Blænde
Det er vigtigt at kunne indstille blænden for at få en fornuftig dybdeskarphed. Jo mere du blænder ned (dvs. jo højere blændetal du bruger) jo bedre bliver dybdeskarpheden i dit billede. De fleste lidt bedre kameraer har muligheden for at fotografere med "blændeforvalg", d.v.s at man stiller blænden og kameraet sørger så for at finde en passende eksponeringstid.
Afstandsindstilling
Autofokus vil fungere i de fleste tilfælde, men hvis svampene fx danner forgrund og skoven baggrund går det ofte galt og du har brug for en manuel indstilling.
Makrofokus
De bedste små digitalkameraer kan gå så tæt på som 2-3 cm, mene andre stopper ved 30-40 cm. Det er vigtigt at finde et der kan gå tæt på. De laver ikke alle ligegode billeder -- der kan fx være en der forvrængning af billedets kanter, check evt. kameratests på en af websiderne nedenfor.
Megapixeler
Næsten alle moderne kameraer kan tage 5-8 MP billeder, så dette er ikke et stort problem mere. Langt de fleste fotografer klarer sig fint med fx 5,5 MP -- det giver flotte A4 print og forsider til Svampe. 8 MP og derover resulterer i meget store billedfiler (over 2 Mb), og er upraktisk hvis man ikke skal lave kæmpe forstørrelser.
Display
Noget af det mest geniale ved digital svampefotografering er at man ikke længere er nødt til at ligge på maven på jorden for at indstille kameraet. Derfor er kameraer med indstilliligt display det bedste. Det kan enten være kameraer der er vridbare (Nikon CoolPix 995/4500/S3), eller kameraer med slå-ud display. Af denne grund er jeg ikke særlig begejstret over digitale spejreflekskameraer til svampefotografering, for de har indtil videre faste displays på kameraets bagside.
Stativ
Kameraet skal kunne sættes på stativ, og du skal huske at bruge et. Den aller mest almindelige fejl ved svampefotografier er at de bliver taget i frihånd. Det betyder at man må bruge en hurtig lukkertid (over 1/30 sekund) og derfor skal have en stor blændeåbning for at få lys nok. Dette resulterer i en ringe dybdeskarphed.
Et billigt ministativ der kan være i lommen kan holde de fleste små digitalkameraer en 10-20 cm over jorden. Det vil ofte være nok. Ellers prøv at få kameraet til at balancere på din ryksæk eller lignende. Mange digitalkameraer er så langsomme til at tage billederne at kameraet kan nå at falde til ro efter at du har trykket på udløseren. Ellers bruges selvudløseren til at forsinke fotograferingen med.
Ekstra tilbehør
• Et stativ.
• Et ordentligt hukommelseskort med masser af plads.
• Nogle ekstra batterier.
• Derudover er det bedste hjælpemiddel ved foto i naturen et stykke hvidt papir, der holdes foran/under svampene sådan at skyggerne lyses lidt op. Det kan gøre forskellen mellem det kedelige og det strålende fotografi.
Links
http://www.dpreview.com/ er en strålende website med tests og anmeldelser af kameraer.
Se også
http://www.imaging-resource.com/ og de mange links på disse websteder.