top of page

SVAMPEDAG 2024 Lørdag 24. februar 2024 i Geologisk Museums foredragssal, Øster Voldgade 5-7, 1350 København K 9:30-10:00 En kop kaffe til dem, der kommer tidligt 10:00-11:00 Jacob Heilmann-Clausen, Thomas Læssøe, Jens H. Petersen: Danmarks Svampeatlas Landvindinger, fremtidsudsigter, præmieuddeling til årets svampeatlas-vindere 11:00-11:15 Pause 11:15-11:45 Suzanne Schmidt: Kan termitter lære os at dyrke supersvampe? Verden søger lige nu efter bæredygtige proteinalternativer til kød. Dette kunne muligvis findes hos hatsvampen Termitomyces, der vokser i termitboer og er mere proteinrig end både kylling, soja, majs og ærter. Hvad er det, der gør termitternes svampeproduktion så effektiv og specifik, og som muliggør dyrkning af denne supersvamp. 11:45-13:00 Frokost Frokost kan købes i byen, f.eks. Torvehallerne på Israels Plads eller andetsteds. 13:00-14:15 Generalforsamling Se indkaldelse på næste side. 14:15-14:30 Pause 14:30-15:15 Annemieke Verbeken: Skørhattefamilien – Beyond the microscope: How did (and does!) the molecular era change our insights in the Russulaceae? The rapid advancement of molecular methods will be exemplified through an exploration of the milk caps and the Russula family. It is a story of additional supplementation rather than replacement. Fieldwork and microscopy continue to be fundamental tools as well, supported by what the molecules tell us… 15:15-15:30 Pause 15:30-16:15 Jens H. Petersen: Svampefortællinger – del 1 Et biografisk foredrag, især baseret på egne projekter og rejser gennem årene. 16:15-16:30 Diskussion og afslutning Salg og indtagelse af mad og drikke, og salg af bøger uden for auditoriet tillades desværre ikke længere. Bøger fra Svampetryk kan evt. bestilles via foreningens hjemmeside www.svampe.dk til portofri levering på Svampedagen. Husk at hunde og andre kæledyr ikke må medtages i auditoriet.

Hent programmet her. (pdf)

Årsregnskab 2023 - hent her

LCH regnskab 2023 - hent her